1. ) Ali je starost pnevmatik pomembna? – Končajmo mit o staranju pnevmatik !
Izdelek, poln tehnoloških inovacij. Preprost na zunaj, a s kompleksnimi sestavnimi deli. Izdelek, ki mora kljubovati ekstremnim silam vsakič, ko vas varno popelje na pot. Izdelek, ki zahteva nekaj pozornosti, da ohrani svojo učinkovitost. Izdelek, ki ima - tako kot vsak drug - svojo življenjsko dobo, za katero želimo, da je čim daljša. Pri pnevmatiki ni nič prepuščeno naključju. Njena življenjska doba je tako rezultat več dejavnikov - poleg privzetih lastnosti nanjo vplivajo tudi pogoji rabe, hitrost, tovor in vremenske razmere. Enako velja za pritisk v pnevmatikah in skladiščenje pri trgovcih med sezonami. Če povzamemo: uporaba in vzdrževanje sta dejavnika, ki imata na staranje pnevmatik največji vpliv.
Običajno se s pnevmatikami bolj podrobno ukvarjamo dvakrat letno; v zimskem času, ko nam zakon določa, da moramo namestiti zimske pnevmatike in v pomladnem obdobju, ko jih zamenjamo z letnimi. Ob menjavi pogosto ugotovimo, da potrebujemo nove pnevmatike, saj je profil starih že dodobra obrabljen. Nakup pnevmatik moramo opraviti premišljeno in pridobiti kakovostne informacije strokovnjakov. Posebno pozornost je treba nameniti globini profila in hranjenju gum, medtem ko starost le-teh ni ključnega pomena. Glede na to, da se bliža čas, ko bodo nekateri že zamenjali svoje pnevmatike, vas spodbujamo k strokovnemu naboru informacij in pravilnemu postopku skladiščenja vaših pnevmatik.
Strokovnjaki se vrsto let ukvarjajo z varnostjo vozil, in kot vemo, so varne in kakovostne pnevmatike nujna oprema vsakega vozila. Vozniki moramo biti pozorni predvsem na profil pnevmatik, pa tudi ustrezno hranjenje, saj le-to pripomore k ohranitvi prvotnih lastnosti naših pnevmatik. Poleg tega je življenjska doba pnevmatik odvisna tudi od načina vožnje, teže tovora in rednega vzdrževanja pravilnega pritiska v pnevmatikah. Nemalokrat pa se pojavljajo tudi polemike o pomembnosti starosti avtoplaščev pri nakupu in kdaj naj bi pnevmatike prodajalci umaknili iz polic. Napačne informacije o življenjski dobi avtoplaščev in kako je le-ta pomembnejša od profila, so vse pogostejše. Prav zaradi tega so se na te trditve odzvale različne strokovne gumarske revije, proizvajalci avtoplaščev in nacionalna združenja distributerjev oziroma vulkanizerjev v največjih evropskih državah.
Strokovna priporočila
Priporočila koncerna Goodyear
Na izpostavljeno sporno vprašanje glede življenjske dobe avtomobilskih pnevmatik so se odzvali tudi proizvajalci. Koncern Goodyear, kot eden največjih svetovnih proizvajalcev pnevmatik pravi, da so pnevmatike zasnovane tako, da vzdržijo delovanje visokih sil, obremenitev, izpostavljenost sončni svetlobi in obratovalnim temperaturam celo življenjsko dobo pnevmatike. Skladiščeni in uporabljani avtoplašči ohranjajo ustrezne lastnosti, če so pravilno vzdrževani, niso bili predmet slabega ravnanja in so bili hranjeni v ustreznih skladiščnih pogojih. Dejstvo je, da ni znanih znanstvenih oziroma tehničnih podatkov, na podlagi katerih bi ugotavljali oziroma določali specifično najvišjo starostno mejo za nove nerabljene pnevmatike za potniška in lahka tovorna vozila. Goodyearovo stališče podpirata tudi dve gumarski združenji RMA & ETRMA, Evropsko združenje proizvajalcev avtoplaščev in platišč.
Kaj torej pomeni DOT, te nenavadne tri črke? DOT je kratica ameriškega ministrstva za promet, ki to oznako zahteva na vsaki (v ZDA trženi) pnevmatiki z namenom lažjega nadzora nad kakovostjo izdelkov s pomočjo identifikacijskih kod, ki označujejo točen datum proizvodnje. Te tri črke oz. številke, ki jih spremljajo, pa so vseeno ustvarile napačne predpostavke glede staranja pnevmatik, saj datum proizvodnje ne sporoča tudi dejanske starosti pnevmatik*.
Priporočila Michelin
Če je pnevmatika pravilno shranjena v skladišču, brez izpostavljenosti neposredni sončni svetlobi ali oglikovimvodikom (npr; nafti, plinu, olju, parafinu ipd.), je stara toliko, kolikor je minilo od njene namestitve na vozilo - četudi je prej v sladišču na lastnika čakala eno leto. To pomeni, da ne gre enačiti rabe in skladiščenja pnevmatik, saj skladiščenje, ki seveda mora biti pravilno, ne vpliva na njeno kakovost. Michelin priporoča 10 let, četudi vaše pnevmatike še niso dosegle meje obrabe. Po petih letih je dobro pnevmatiko še pogosteje pregledovati in enkrat na mesec poskrbeti za optimalen tlak v njen.
Pnevmatike so resda videti kot preprost del vašega vozila – a so veliko več kot to. Poskrbite zanje !
2.) Zgodba o skladiščenju - pravljica ali dejstvo ?
Življenjsko dobo vaših pnevmatik je nemogoče napovedati, lahko jo pa podaljšate s pravilnim rokovanjem in skladiščenjem pnevmatik, ko te niso v uporabi. Kadar pnevmatike ležijo na prostem dalj časa neuporabljene (mesec ali več), njihova površina postane suha in pojavijo se razpoke, ki jim pravimo vremenske ali ozonske razpoke. Zato pnevmatike vedno hranite v hladnem, suhem in čistem prostoru.
Razbremenite jih
Če pnevmatike na vozilu niso v uporabi mesec dni ali več, jih odstranite z vozila ali pa le-to privzdignite. V nasprotnem primeru so lahko izpostavljene poškodbam, prehitrem staranju ali nenadnim okvaram.
Zavarujte jih pred poškodbami
Kadar pnevmatike skladiščite, se prepričajte, da niso v bližini vira toplote, ki ga povzročajo vroče cevi ali električni generatorji. Poskrbite, da bodo prostori, kjer hranite pnevmatike, čisti in brez oljnih ali bencinskih madežev, ki bi lahko poškodovali gumeno zmes ali med vožnjo povzročili nenadno okvaro.
Pnevmatike hranite:
- v zračnem, suhem in hladnem prostoru, zaščitene pred neposredno sončno svetlobo in slabim vremenom
- stran od kemičnih snovi, topil ali ogljikovodikov
- stran od ostrih kovinski ali lesenih predmetov
- stran od virov toplote, svetilnih objektov in materialov, ki lahko povzročijo iskre ali električni naboj,
- stran od ozonskih virov (transformatorji, električni motorji, spajkalnih naprav).
Zlaganje pnevmatik
Če pnevmatike zlagate drugo na drugo, se prepričajte, da so v dobrem stanju. Kadar jih nameravate hraniti dlje časa, občasno (zamenjajte vrstni red naloženih pnevmatik). Na vrh ne polagajte težjih predmetov. Dodatno opremo shranjujte v originalni embalaži in na površinah, kjer se ne more poškodovati ali pretrgati. Pri rokovanju s pnevmatikami in dodatno opremo, uporabljajte orodja, ki jih ne morejo poškodovati. Priporočamo vam tudi uporabo zaščitne obleke in rokavic.
Kratkoročno skladiščenje
Pnevmatike skladiščite eno na drugi, najbolje na paletah. Izognite se skladiščenju nad 1,2 m. Vsake štiri tedne zamenjajte vrstni red naloženih pnevmatik. Če so pnevmatike nameščene na platišča, jih skladiščite napolnjene v navpičnem položaju ali na polici v eni vrsti.
Dolgoročno skladiščenje
Pri dolgoročnem skladiščenju pnevmatik, le-te zložite na polico v navpičnem položaju vsaj 10 cm od tal. Enkrat na mesec jih rahlo zavrtite v legi, da preprečite morebitne distorzije v strukturi pnevmatike. Če pnevmatik ne uporabljate daljše obdobje, redno kontrolirajte zračni tlak in ga ohranjajte pri vrednostih, ki jih priporoča proizvajalec.
Skladiščenje zimskih pnevmatik
Če boste sledili nekaj napotkom za skladiščenje zimskih pnevmatik, boste pripomogli k ohranjanju njihove življenjske dobe.
Preden odstranite pnevmatike, si zabeležite njihovo mesto na avtomobilu. To vam bo omogočilo, da naslednjo zimo zamenjate prednje pnevmatike z zadnjimi, in tako uravnotežite njihovo obrabo. Da preprečite korozijo, večkrat operite kolesa in pnevmatike ter jih kasneje dobro posušite.
Odstranite kamenčke in morebitno navlako med zarezami v profilu pnevmatike. Če so vaše pnevmatike nameščene na platiščih, jih obesite ali položite na tla, v nasprotnem primeru jih hranite pokončno ali plosko. Pnevmatike naj ne bodo izpostavljene svetlobi, najbolje jih je hraniti v hladnem in suhem prostoru, predvsem pa jih zavarujte pred topili (bencin, olja itd.).
3.) Kakšne naj bodo pnevmatike pozimi?
Ne zdi se, da bi zime na cestah postajale lažje – mogoče ste tudi vi z družino že kdaj ostali v avtomobilu na cesti v mrzli zimi. Ko razmišljate o zimskih pnevmatikah – na kaj morate biti posebej pozorni?
Ena od pomembnih razlik med letnimi in zimskimi pnevmatikami je sestava gumene zmesi, ki je uporabljena pri proizvodnji. Ta uporablja posebno spojino, ki izboljša oprijem in sposobnost zaviranja, tudi na mokrih in poledenelih cestah.
Ker je na zimskem cestišču trenje manjše, je oblika dezena pnevmatik še pomembnejša. Zimske pnevmatike morajo poskrbeti za kar najboljši oprijem–zaradi tega so širše, enakomernejša stična površina omogoča bolj postopen prehod od enega do drugega bloka tekalne površine. Ta nova generacija zimskih pnevmatik ima za vsako pnevmatiko 71 različnih oblik blokov dezena, ki so namenjeni preprečevanju zbiranja snega, snežne brozge in vode med bloki dezena. Na spolzki podlagi ustvarjajo gosenici podoben učinek, za lažje napredovanje... in ki pomaga, da ustavite, ko je to pomembno.
Pri nas vam svetujemo in pomagamo, da najdete pnavmatike ki ustrezajo vašim zahtevam in potrebam !